12 lipca 2021
Tymon rozumie innych historyjki społeczne o tym, jak się zachować w różnych sytuacjach życia codziennego

Tymon rozumie innych to kolejna część serii historyjek społecznych służących do pracy z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Tym razem tytułowy bohater uczestniczy w sytuacjach, w których próbuje odczytać myśli i emocje innych osób. Nie jest to łatwa sprawa, a odpowiedź nie zawsze oczywista. Historyjki można podzielić na dwie kategorie: kłamstwa i intencje. W pierwszej z nich znajdują się opowiadania, które przedstawiają cztery rodzaje kłamstw: aby osiągnąć cel, aby uniknąć konsekwencji, białe kłamstwa i aby postawić siebie w lepszym świetle. Tematem drugiej części historyjek są zagadnienia związane z odczytywaniem intencji innych, takie jak: nieporozumienie, żart, perswazja i ironia. Zadaniem czytelnika jest odpowiedź na pytania dotyczące zrozumienia tekstu, jak i samej sytuacji oraz wyciągnięcie z niej wniosków. Uczeń będzie mieć również szansę, by samemu spróbować stworzyć historyjkę na podany temat.
Czytaj również:
- Scenariusze zajęć z zakresu rozwoju kompetencji emocjonalnych i komunikacyjnych dzieci i młodzieży w szkole podstawowej
- 101 ćwiczeń, gier i zabaw dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej
- Nowoczesne nauczanie, czyli nauka przez zabawę
- Uczę (się) w szkole
- Technologie informacyjno-komunikacyjne na lekcjach. Przykładowe konspekty i polecane praktyki.
- Siła i odporność psychiczna. Jak je wzmocnić? Poradnik i ćwiczebnik osobisty.
- Pułapka nadopiekuńczości. Czy wyrządzamy krzywdę swoim dzieciom, starając się za bardzo?
- Przemoc emocjonalna: czyli o tym, co naprawdę nas boli: zniewaga, upokorzenie, pozbawienie miłości – jak możemy się przed tym bronić
- Pomoc ku równowadze. Mały atlas zdrowia psychicznego.
- Kompetencje bez tajemnic. Rozwijanie kompetencji to nie czary.